معرفی ساختمان متوسطه فنی و حرفه ای


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپدیت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 17 ارديبهشت 1400
بازدید : 1096
نویسنده : نعـــــــــــــــیم ایــــــرانــــی

 

آشنایی با رشته ساختمان فنی حرفه ای

یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب توی مجموعه رشته های هنرستان فنی حرفه ای رشته ساختمان هست. اما به نظرتون چه چیزی باعث شده که این رشته خیلی مهم بشه و علاقمندان زیادی رو به خودش جلب کنه؟ در ادامه مقاله میخوایم بیشتر با این رشته جذاب آشنا بشیم و اهمیت این رشته و همچنین بازار کار اون رو بررسی کنیم. پس حتما با ادامه مقاله با ما باشین شاید شما هم یکی از طرفدارای این رشته شدین و در خرداد ماه برای پایه دهم خواستین این رشته رو انتخاب کنین!!

رشته ساختمان فنی حرفه ای

 

مسکن و سرپناه همیشه یکی از نیازهای اساسی و اولیه انسانها بوده و هست که این نیاز در زمانهای مختلف زندگی اون به روشهای متفاوتی (از مسکن گزیدن در غارها تا ساختمانهای آپارتمانی) رفع شده. مسکن آرامش و امنیت افراد جامعه رو فراهم میکنه و اونها رو از اثرات مخرب ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و همچنین جانوران وحشی و عوامل مختلف دیگه محافظت میکنه. امروزه اخبار و گزارشات، وقوع حوادث و بلایای مختلفی مثل زلزله و تخریبات زیاد ناشی از اونها رو اعلام میکنن که این باعث شده مبحث ساختمان سازی، کیفیت مصالح ساختمانی، مقاوم سازی ساختمان ها، کیفیت کار ناظرین ساختمان یا همان مهندسین ناظر، بافت شهری و روستائی و گرایش های خاص معماری همراه با طرح های اسلیم و روز دنیا مباحثی بسیار مهم و قابل تامل بشن.

از قدیم انسانها با استفاده از منابع مناسبی که در طبیعت پیدا میشد و همچنین با بکارگیری از ابزارهای دست ساز خودشون محل هایی برای زندگی خود میساختن. با ساخت اولین سرپناه دست ساز بشر، پایه و اساس مهندسی عمران (راه و ساختمان) به وجود اومد.

اهمیت و ضرورت رشته ساختمان چیه؟

در طول زمان با بزرگتر شدن و پیشرفت جوامع و نیاز انسانها به مسکن های بزرگتر و مجلل تر، و تلاش بشر برای کنترل طبیعت با ساختن سدها و پل ها و غیره مهندسی عمران (راه و ساختمان) اهمیت بیشتری در زندگی انسانها پیدا کرد. از طرفی راههای ارتباطی که بسیار حائز اهمیت هستند، سدهای عظیمی که تولید برق میکنن، تونلهایی که دل کوهها رو میشکافن و غیره همگی نشون میدن که این رشته مهندسی بسیار مهم هست. پیشرفتهای بزرگی که امروزه در جامعه می بینیم به دلیل آرامش و ایمنی هست که توسط مهندسی عمران به دست اومده. همچنین مهندسی ساختمان کمک کرده تا بتونیم حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفانهای وحشتناک رو کنترل کنیم و آسیب ناشی از اونها رو به حداقل برسونیم.

اما این پیشرفتهای سریعی که در جوامع و تکنولوژی به وجود اومده و همینطور نیازهای روز افزون بشر به انجام طرحهای مختلف عمرانی و استفاده از انواع و اقسام مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرایی باعث شده که صنعت ساختمان سازی دگرگون و پیچیده بشه. برای پیشرفت در صنعت ساختمان نیاز به یه برنامه ریزی درست و حسابی هست. باید از ذهن های پرقدرت جوانان و همچنین دست های توانای برنامه ریزان و مجریان کاربلد استفاده کنیم. به همین دلیل باید استعدادهای جوان در رشته ساختمان پرورش داده بشه و از ابزار و امکانات موجود در جامعه هم استفاده بشه تا به کمک اونها بشه در این راستا پیشرفت کرد.

فعالیت های بسیاری در کارهای ساختمانی انجام میشه که بخش عمده ای از این فعالیتها  مربوط به کارهای عمومی در ساختمان هست. آمار و اطلاعات هم نشون میده که صنعت ساختمان سازی نیاز اساسی به تخصص فارغ التحصیلان دیپلم فنی ساختمان داره. افرادی که میتونن به عنوان تکنسین در کلیه کارگاه های ساختمانی فعالیت نموده یا به عنوان کمک مهندس از طرف دستگاه نظارت یا کارفرما در کارهای ساختمانی نظارت داشته باشن.

 ویژگیهای فردی کسی که رشته ساختمان فنی حرفه ای

افرادی که میخوان به رشته ساختمان فنی حرفه ای برن چه ویژگی هایی باید داشته باشن؟

دانش آموزانی که علاقمند به رشته ساختمان هستن باید یه سری ویژگیها و شایستگیهای غیرفنی داشته باشن تا بتونن در این رشته موفق ظاهر بشن. این شایستگیهای غیرفنی شامل ویژگی های شخصیتی و اخلاق حرفه ای، قدرت یادگیری و تفکر، کار تیمی، نوآوری و کارآفرینی، سواد اطلاعاتی، قدرت ارتباط موثر با دیگران و یه سری ویژگی های دیگه میشه که به صورت مفصل در طرح زیر آورده شده.

 

دروس رشته ساختمان در دوره متوسطه چی هستن؟

دروس رشته ساختمان در پایه دهم و یازدهم و دوازدهم در طرح زیر آورده شده برای دانلود کتاب های رشته ساختمان فنی حرفه ای هم میتونین به این لینک مراجعه کنین.

 پایه دهم رشته ساختمان فنی حرفه ای

پایه یازدهم رشته ساختمان فنی حرفه ایپایه دوازدهم رشته ساختمان فنی حرفه ای

 

هنرجویان رشته ساختمان فنی حرفه ای در دوران تحصیل چه مهارت هایی کسب میکنن؟

هنرجویان رشته ساختمان در طی دوران تحصیل در هنرستان با عملیات اجرایی ساختمان سازی، محاسبات فنی و نقشه کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فن آوری ساختمانهای اسکلت فلزی، فن آوری ساختمانهای بتونی، قالب بندی و آرماتوربندی، کار با دوربین های نقشه برداری (تئودولیت و نیوُو) و غیره آشنا میشن و مهارت های لازم رو کسب میکنن.

 

هدف از اجرای دوره ی تحصیلی رشته ساختمان فنی حرفه ای در مقطع متوسطه چیه؟  

هدف از اجرای دوره ی تحصیلی دیپلم ساختمان تربیت تکنسین هاییست که بتونن فضای خالی بین مهندسان عمران و کارگران ماهر رو در زمینه کارهای عمرانی پر کنن. با توجه به لزوم کسب مهارت هایی که در بالا گفته شد لازمه که هنرجویان، به کار و فعالیت در محیط های کارگاهی علاقمند باشن و درک خوب و قابل قبولی از ریاضیات و هندسه داشته باشن و همچنین قدرت تجسم هندسی بالایی داشته باشن.

 

سطوح مختلف توسعۀ حرفه های رشته ساختمان فنی و حرفه ای چیه؟

 توسعۀحرفه های رشته ساختمان فنی و حرفه ای

بازار کار رشته ساختمان فنی حرفه ای چطوره؟

بعد از تموم شدن تحصیل هنرجو در رشته ساختمان تو هنرستان مدرک تحصیلی دیپلم ساختمان به اون فرد داده میشه ولی این به عنوان شغل به حساب نمیاد. چون حوزه فعالیت دانش آموختگان این رشته خیلی وسیع هست مشاغلی که یه دیپلم ساختمان میتونه داشته باشه به صورتهای مختلفی دسته بندی میشن. یه دیپلم ساختمان میتونه به عنوان تکنسین تو حوزه های مختلفی از جمله پیمانکاری، مشاوره، نظارت کار کنه و یا به صورت جزئی تر بخوایم مثال بزنیم تو ادارات راه ،شهرداری ها، وزارت نیرو ،وزارت نفت، آموزش و پرورش ،شرکت های ساختمانی و راه سازی و سد سازی، پالایشگاه و سازههای صنعتی و تاسیس شرکتهای ساختمانی در بخش خصوصی میتونه مشغول به کار بشه.

طرح زیر زمینه های شغلی رشته ساختمان رو نشون میده.

زمینه های شغلی رشته ساختمان فنی حرفه ای

 

آینده علمی رشته ساختمان فنی حرفه ای چیه؟

هنرجویان این رشته میتونن به مقاطع تحصیلی بالاتر هم رفته و ادامه تحصیل بدن. اونها میتونن تو دوره های کاردانی و دوره های کارشناسی گرایشهای مختلف ساختمان دانشگاههای ایران و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های داخل و خارج کشور به ادامه تحصیل بپردازن.

 

لیست هنرستان های رشته ساختمان فنی حرفه ای

رشته ساختمان
ردیف نام مدرسه آدرس منطقه شماره تماس نوع جنسیت
۱ فیضیه میدان قدس خ باهنر روبروی کلانتری ۱۲۳ ۱ ۲۲۲۹۹۰۷۰ دولتی پسرانه
۲ فجر فرجام خیابان سراج دانش اول ۴ ۷۷۰۶۷۱۷۷ دولتی پسرانه
۳ پیام  ﻓﻠﮑﻪ دوم ﺻﺎدﻗﯿﻪ ﺑﻠﻮار اﺷﺮﻓﯽ اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ ﺣﮑﯿﻢ ﺑﻪ ﻃﺮف ﻏﺮب ﺗﻘﺎﻃﻊ ﺑﻬﻨﺎم و ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ۵ ۴۴۰۸۷۷۹۹ دولتی پسرانه
۴ قدس میدان آرژانتین – ابتدای بزرگراه آفریقا – روبروی ساختمان مرکزی راه آهن ۶ ۸۸۷۷۴۰۱۴۸۸۷۷۴۰۱۵ دولتی پسرانه
۵ هفت تیر ﺷﻬﺮک ﻣﺴﻌﻮدﯾﻪ .خ اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ ﺧﺮاﺳﺎﻧﯽ ۱۵ ۳۳۸۶۷۴۹۴ ۳۳۴۶۰۴۰۱ دولتی پسرانه
۶ شهید فولادوند ﻋﻠﯽ آﺑﺎدﺷﻤﺎﻟﯽ ـ خ ﺷﻬﯿﺪﻫﻤﺪاﻧﯽ ۱۶ ۵۵۰۶۴۸۷۸ دولتی پسرانه
۷ شهید رجائی ﻣﯿﺪان ﻣﻌﻠﻢ-ﺑﻠﻮار ﻣﺪاﺋﻦ- خیابان ﻣﻌﺼﻮم۱۴ ۱۸ ۶۶۶۰۰۳۲۸ دولتی پسرانه

 

منبع: http://kishtech.ir/


img/daneshnameh_up/6/66/sakhmjk.jpg

مقدمه

سخن گفتن در مورد این رشته با گذشته تفاوت های اساسی و بنیادین کرده است، حادثه زلزله بم و احتمال وقوع زلزله تهران و دهها زلزله کوچک و بزرگ در کشور که روزانه شاهد اخبار و گزارشات آن هستید بحث ساختمان سازی، کیفیت مصالح ساختمانی، مقاوم سازی ساختمان ها، کیفیت کار ناظرین ساختمان یا همان مهندسین ناظر، بافت شهری و روستائی و گرایش های خاص معماری همراه با طرح های اسلیم و روز دنیا مباحثی ست که ذهن ها را به خود مشغول نموده، اما اینکه درمرحله عمل چگونه این اموراجرائی می گردد مطلبی نیست که بتوان در این بخش گنجاند.
مسکن برای آرامش و امنیت خانواده ها که مجموعه جامعه را می سازند امری معمولی و عادی به حساب نمی آید مسکن مناسب و مطمئن محلی برای تمدید قوای انسانی و محلی برای پایبندی اعضای خانواده به اصول ارزشمند انسانی ست.
امروزه پیشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع و اقسام مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرائی، صنعت ساختمان سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت ویژه ای بخشیده است.
کسانی که مایل به شرکت در این رشته هستند در طی دوران تحصیل با عملیات اجرائی ساختمان سازی، محاسبات فنی و نقشه کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فن آوری ساختمان های اسکلت فلزی، فن آوری ساختمان های بتنی، قالب بندی و آرماتوربندی، کار با دوربین های نقشه برداری آشنا می شوند.



درسهای رشته

سال دوم
 
ردیف نام درس نظری عملی
1 آمادگی دفاعی 2 0
2 ادبیات فارسی (2) 2 0
3 تربیت بدنی (2) 0 1
4 تعلیمات دینی و قرآن (2) 3 0
5 تعلیمات دینی و قرآن (3) 3 0
6 جغرافیای عمومی و استان 3 0
7 رسم فنی و نقشه کشی عمومی ساختمان 1 2
8 روش های اجرایی ساختمان سازی 3 0
9 ریاضی (2) 4 0
10 زبان خارجه (2) 2 0
11 زبان فارسی (2) 2 0
12 عربی (1/2) 1 0
13 محاسبات فنی ساختمان 2 0
14 مصالح ساختمان 2 0
15 نقشه برداری ساختمان 1 2
16 کارگاه ساختمان 0 2
 
سال سوم
 
ردیف نام درس نظری عملی
1 ایستایی ساختمان 3 1
2 تاریخ معاصر ایران 2 0
3 تربیت بدنی (3) 0 1
4 تکنولوژی و کارگاه قالب بندی و آرماتور 2 4
5 ریاضی (3) 1 1
6 عربی (2/2) 1 0
7 فن آوری ساختمان های بتنی 2 0
8 فن آوری ساختمان های فلزی 2 0
9 مبانی و کاربرد رایانه 1 1
10 مقررات ملی و ضوابط عمومی ساختمان 2 0
11 نقشه کشی فنی ساختمان 2 0
12 کارآموزی (با ارائه پروژه) 2 0































صنعت و بازار کار


زمینه شغلی رشته مذکور عبارت است از :

  • نقشه برداری عمومی ساختمان
  • آرماتوربند و قالب بند
  • دفاتر فنی مهندسین مشاور ساختمان
  • سرپرست آزمایشگاه بتن
  • تعمیر کار دوربین های نقشه برداری
  • طراح قطعات بتنی پیش ساخته
  • ماکت ساز ساختمان
  • نقشه کش ساختمان
  • سرپرست کارگاه عملیات اجرایی ساختمان و ....

منبع : http://daneshnameh.roshd.ir/

معرفی رشته ساختمان از شاخه فنی وحرفه ای گروه عمران

 رشته ساختمان:

 مسکن و سرپناه یکی از اساسی ترین نیازهای انسان در هر برهه از زمان بوده است، بطوریکه آرامش و امنیت افراد جامعه را تأمین نموده و او را از اثرات مخرب ناشی از عوامل طبیعی، جانوران وحشی و... در امان نگه می دارد. عمران، آبادی و توسعه، ارمغان مغزها و دستهای توانای برنامه ریزان و مجریان پرتلاش هر کشوری است. امروزه پیشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع و اقسام مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرایی، صنعت ساختمان سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت ویژه ای بخشیده است. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با عملیات اجرایی ساختمان سازی، محاسبات فنی و نقشه کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فن آوری ساختمانهای اسکلت فلزی، فن آوری ساختمانهای بتونی، قالب بندی و آرماتوربندی، کار با دوربینهای نقشه برداری (تئودولیت و نیوُو) و... آشنا می شوند. در ضمن زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از: _ نقشه برداری عمومی ساختمان _ آرماتوربند و قالب بند _ دفاتر فنی مهندسین مشاور ساختمان _ سرپرست آزمایشگاه بتن _ تعمیرکار دوربین های نقشه برداری _ طراح قطعات بتنی پیش ساخته _ ماکت ساز ساختمان _ نقشه کش ساختمان _ سرپرست کارگاه عملیات اجرایی ساختمان _ و...

             

 

 

 صنعت و بازار کار

زمینه شغلی رشته مذکور عبارت است از : 

نقشه برداری عمومی ساختمان

آرماتوربند و قالب بند

دفاتر فنی مهندسین مشاور ساختمان

سرپرست آزمایشگاه بتن

تعمیر کار دوربین های نقشه برداری

طراح قطعات بتنی پیش ساخته

ماکت ساز ساختمان

نقشه کش ساختمان

سرپرست کارگاه عملیات اجرایی ساختمان و ....

 

بازار کار: ادارات راه ،شهرداری ها،وزارت نیرو ،وزارت نفت، آموزش و پرورش ،شرکت های ساختمانی و راه سازی و سد سازی  ، و تاسیس شرکتهای ساختمانی در بخش خصوصی  مشغول به کار شوند

آینده علمی این رشته :هنر جویان این رشته می توانند در دوره های کاردانی آموزشکده های فنی دولتی و دانشگاه آزاد و دانشگاه های علمی کاربردی  –و دوره های کارشنـــــاســی گرایشهای مختلف ساختمان دانشگاههای ایران و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشــگا ههای داخل و خارج کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

 

 

 

منبع: http://moshaver98.vcp.ir/




:: موضوعات مرتبط: پایه های ساختمان متوسطه فنی و حرفه ای , ,
:: برچسب‌ها: ساختمان متوسطه فنی و حرفه ای , معرفی رشته ساختمان از شاخه فنی وحرفه ای گروه عمران ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط

???????????? مقدمتان محترم خیلی خوش آمدید
<-ForumPostTitle-> <-ForumPostUrl-> <-ForumPostCountAnswer-> <-ForumPostHit-> <-ForumPostLastAuthor->

RSS

Powered By
loxblog.Com